Този блог е страничен проект от официалния ми сайт. Тук можете да намерите съвети и уроци от моите занаяти и от опита на колеги, както и полезна информация(надявам се) за изкуството, стиловете, оръжията, бита на хората през различните епохи, друга информация, лични мои мнения и др.

Инкрустация "контур" на метал в дърво.


Статията е продиктувана от читателски интерес.


Всеобщото схващане е, че инкрустирането на метал в дърво е по-лесно от инкрустирането на метал в метал, може би съдейки се по по-трудното обработване на метала като цяло.
В действителност обаче, това въобще не е така. Проблемът е в силната нееднородност на двата материала (основа и инкрустация). Те по коренно различен начин реагират на промяна в температурата, влагата, атмосферното налягане, и др. При инкрустация тип "метал в метал", веднъж здраво захванала се, няма сила, която да измъкне инкрустацията. За да получим трайна през времето инкрустация върху дърво, трябва да изпълним по цялото протежение инкрустирането качествено.

Как се полага инкрустацията? В горната анимирана схема съм отразил основните етапи:

1. Издълбава се V образен канал
2. В него се набива лентичка( при мен е 1-1,2 mm, d= 0.25-0.3mm). аз лично и я лепя, макар че не е задължително
3. Заравнява се от горе

Това е в общи линии технологията. Сега- за да бъде красива и здрава инкрустацията, трябва да се внимава, да не се преплесква метала. Каналът трябва да е нито плитък(за да влезе цялата нишка), нито дъбок(за да стои стегнато). За съжаление тук не мога да дам цифра, защото дървото по един начин се държи при инкрустиране надлъжно, по друг начин , при инкрустиране напречно, по трети начин, при 45градуса на жилите, а като теглим примерно клонка със спирали, комбинациите стават много. Освен това различните дървесини са с различни по твърдост участъци в тях... дано да не ви обърках с тези описания- не е сложно, просто изисква малко опит и изработване на усет.

Мисля че снимките ще покажат повече. Ето в етапи, как се поставя инкрустация, например късия отсег на спиралата показана със стрелката. В случая инкрустацията е върху дръжка на нож. Инкрустира се сребро върху орех:










вече готовият нож:








Снимки от читателите:
___________________________________



Снимки на  Георги Георгиев - читател,  който е ползвал статията като инструкция:

Първи опит

 Публикувана е в коментарите (тук)

Втори опит
Инкрустациа на мед. Публикувана е в коментарите (тук)
Цялата галерия може да се види тук

___________________________________



Снимка на  Александър Динчев - читател,  който е ползвал статията като инструкция:


Инкрустациа на сребро.  Публикувана е в коментарите (тук)


___________________________________



Моля ако има и други читатели които искат да покажат и обсъдят своята работа, да го направят в коментар към статията,
или да ми пишат



31 коментара:

  1. Ще изпълня , но сега...става готино...искам те

    ОтговорИзтриване
  2. :-)))))))))
    точно за такъв коментар признавам си , въобще не бях подготвен :-))))

    ОтговорИзтриване
  3. Е и първия коментар не беше лош

    ОтговорИзтриване
  4. Неведнъж съм казала , че посланията ми са в една единствена посока и всеки опит да бъдат преиначени и присвоени в полза на друг са излишни.Само едно място има където се знае защо така е изписвано и говорено.За останалите нека го наречем -опит за по-различна гледна точка.Без нищо лично и без задни мисли.

    ОтговорИзтриване
  5. сложна личност13 март 2011 г., 13:37 ч.

    от къде може да се намери такава лентичка за инкрустиране

    ОтговорИзтриване
  6. Лентичката която съм показал, е валцовано Ф . Тази работа може да свърши най-близкият до теб ювелир...

    ОтговорИзтриване
  7. sus kakvo se lepi inkrustiranoto srebro?

    ОтговорИзтриване
  8. Всякъкво лепило, което дава време за процедурите преди да засъхне върши работа. В случая това е 3-часов миксион .

    Искам да подчертая, че
    лепилото НЕ Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО.

    ОтговорИзтриване
  9. Много полезна статия!Искам да попитам дали това може да се изпълни с алуминий(или друг подходящ метал), защото съм начинаещ и нямам опит със среброто.

    ОтговорИзтриване
  10. Благодаря Стояне,
    Да, може да се исползва алуминий, месинг и всякакъв друг цветен метал.

    Извинявам се за закъснението в отговора, но известно време бях на място без интернет

    ОтговорИзтриване
  11. Windows springy Writer: One of the Best off-line blogging computer
    software packages is that of I dear thee? multitude I Weigh as saints which dwelt
    at Lydda, credibly a Church service acts 9:32.

    Feel free to visit my blog post; click here

    ОтговорИзтриване
  12. Благодаря, Евгени Димов, за хубавия урок! Срахотна техника! Не се сдържах и я пробвах. Като се има предвид големината на детайла, и че за първи път през живота си правя такова нещо, очаквах резултата да е доста по-зле. Майсторите да си кажат думата.
    http://goo.gl/P9YBZz

    ОтговорИзтриване
  13. Здравей Георги,
    Резултатът даже е ЧУДЕСЕН !!!
    Металът видимо здраво се е впил в дървото , и линията е чиста.

    Ако трябва нещо да се доизчисти, то забелязах леко подбиване в зоните около инкрустацията ( сините стрелки) :

    [СНИМКА]

    Причината е вероятно ножчето и неговата геометрия. Пробвай леко да намалиш ъглите , погледнато отпред и от страни. Също и да се оберат евентуални ръбчета по гребена му (противоположната страна на режещият ръб).
    Разбира се всичко трябва да е по твоя преценка.

    Успех

    ОтговорИзтриване
  14. Благодаря, Евгени!
    Има си кусури и не само по техническото изпълнение. Най-лявата чертичка на М-то трябваше да е по-близо, за да изглежда като да е зад А-то. За съжаление го видях чак след набиването.

    И аз мисля, че подбиването е заради липсата на инструмент. Не точно ножче, защото такова не съм ползвал. Комбинацията ръчно клепана на наковалня тел, липсата на каквато и да било стяга при работата и половин килограмов чук, явно не са най-доброто. ;-) За следващото ще се опитам да изрежа канала, а не да го набивам с отверка, както тук. Мисля, че изрязване с отнемане, ще е по-добре, защото дървото е много меко. Това дали ще намали риска от подбиване?

    ОтговорИзтриване
  15. Изрязване се прави само при изключително твърди дървесини като абанос, бакаут и др.

    Идеята тук е именно стегнатостта при набиване да я има, особено в самия край .
    Така опитвайки се да възтанови първоначалното си положение, дървесината осъществява постоянен натиск и държи лентичката здраво.

    Още повече - в случая работиш на площ перпендикулярна на порите, и би трябвало там да нямаш проблем с набиването. Между другото- добре е на това място нишката да е малко по-широчка

    За правене на канал с по-гладка и равномерна линия аз ползвам ето такова ножче :

    [СНИМКА]

    направено е от механична ножовка.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ясно! Значи ще се врязва, без да се отнема дървесина. Снощи потренирах „на сухо“ с врязване без отнемане. Получи се по-добре от предното, но днес на дневна светлина си му лъснаха кусурите. Единия е точно в края на контура, въпреки че умишлено запилявах крайщата, за да не се виждат мустаците от срязването. За там ли по-широка нишка?

      Определено ще трябва да си търся подходящо острие. Това, което използвах снощи ми разказа играта, а нямам условия да го преработвам. Какво да се прави, като мерака е повече от инструмента, така ще е. :-)

      Благодаря, за насоките! Щях да го карам на проба грешка доста време! Следващото е на заготовки и като е готово ще пусна снимки. Още веднъж БЛАГОДАРЯ!

      Изтриване
  16. За нищо Георги :)

    По- широка, или в случая "по-дълбока" нишка се ползва обикновено в зоните където пората на дървото е напреко, т.е. "гледа към нас".
    Това е така, защото ако си представим дървесината като сноп от тръбички, правейки канала, ние ги срязваме а по-скоро разделяме. Така силата на реакция на дървото не е много голяма, за това се прави малко по-дълбоко инкрустиране, чисто за застраховка от "изплюване" както го наричаме на жаргон.

    Благодаря ти че споделяш работата и опитите си, справяш се повече от чудесно!

    Очаквам ( а сигурен съм и всички които четат тази статия) новите ти снимки

    ОтговорИзтриване
  17. Апропо - добавих снимката ти към останалите в публикацията. Надявам се че нямаш нищо против.

    Мисля че така се онагледява по-добре, а и знам ли- можеби ще е начало на една нова галерия с работи и на други хора, които са обърнали внимание на тази статия и са се опитали да направят инкрустация

    ОтговорИзтриване
  18. Ето го и втория опит. Като цяло не съм доволен. Изглежда малко по-чисто, но определено има същите „пороци“. И предния път, и сега не ги видях с просто око, а чак на снимката. На живо далеч не са толкова забележими, но дразнят. Особено като знаеш, че са там и си ги гледал под лупа. :-( Започвам да си мисля, че острието не е виновника в случая.

    Линка към снимките е същия http://goo.gl/P9YBZz , просто добавих още. Добавих и един клип, за показно как изрязвам канала, защото ми се струва, че май не го правя като хората това нещо. Клипа незнайно защо стана на бързи обороти, но надявам се, се вижда. Правих го но отделно парче, което силно приличаше на дъб и мисля, че канала се получаваше доста по-добре. Ще взема да сменя дървото за следващото.

    За галерията не знам, ама да вземете във вашия еснаф да отворите позиция „интернет чирак“, че да взема да се кандидатирам. :-) А сигурно и други желаещи ще има. А пък не е като да няма техническа възможност за такова нещо. Чакам „присъда“. ;-)

    ОтговорИзтриване
  19. Здравей,
    Тези дни от работа и задачки не мога да ти отговоря.

    Според мен ДОСТА ДОБРЕ Е СТАНАЛО.
    Да не забравяме че тези неща са предназначени за ползване и гледане от натура, с невъоръжено око. , и на това ниво трябва да изглеждат добре. При увеличение разбира се че ще изпъкнат недостатъци, при всяка работа ги има.

    Гледах клипчето, ножчето ми се стори наистина с остри ръбове на гърба. Ако още ти намачква канала, пробвай да ги заваляш малко, мисля че ще помогне.

    повтарям линка който вече си дал, само че като "активен":

    http://goo.gl/P9YBZz

    ОтговорИзтриване
  20. Благодаря за добрата оценка! Ако това е достатъчно добро като начално ниво на техническото изпълнение, то може би е време в следващото да има и някаква концепция, а не само една тел в едно дърво. ;-) Като се има предвид артистичния ми сакатлък, обаче, едва ли може да се очаква много в това отношение.

    Ще пробвам да позагладя обратната страна на ножчето. Скоро се сдобих с него и не съм му свикнал особено, та може и от това да има. Междувременно още два въпроса ме заглождиха. Как е по-добре, да се изрязва на сухо дърво или да се обработи дървото и след това да се инкрустира? Питам защото при едната проба установих, че като се опитам да байцна след инкрустацията, байца не попива в дървесината непосредствено до метала. Което е логично, защото там тя е с по-голяма плътност и съответно ниска пропускливост, в следствие на механичния натиск. От това, обаче, контура изглежда един вид размазан, защото покрай него остава светла дървесина. Малко, но достатъчно да наруши линията. Това предполагам, че ще се отнася и за маслото, което означава, че тази дървесина, въпреки по-високата си плътност, ще остане по-слаба поради липсата на полимеризирало масло в нея. От тук и втория въпрос - има ли последователност, в която е добре да се прави това или е личен избор? Аз мисля да се спра на намасляване, изрязване на канала, инкрустиране, второ намасляване и восък за финал. Предполагам, че ако трябва да се запази и метала ще трябва и по-сериозно покритие, от типа на лаковете? А, още един въпрос! Така както е на клипа добре ли е изрязването като техника или да се стремя към издърпване на среза с едно движение, а не да го пунктирам? Или е важен резултата, а пък останалото както е по-удобно?

    Извинявай, че те затрупвам с въпроси ама ми е супер интересно. :-) Следващите заготовки са плочка от дъб, на която попрекалих с маслото и чакам да изсъхне и някаква бижутерска тел, която се наложи да отгрявам, за да мога да изправя и наклепам на релсата. Определено е по-тънка от медната, но е доста по-твърда и не се подбива. Някаква сплав е, в която има и желязо (лови я магнита, но слабо). С нея контура ще стане по-фин, но се опасявам, че няма да се забива много и ще трябва да внимавам със шлайфа.

    Благодаря ти, че отделяш време! Добре, че има такива като теб, че иначе щях само да се пуля и да цъкам с език. А за интернет чираците, наистина се замислете! През гугълски акаунт има достатъчно инструменти да се случи техническата част и то в сериозни мащаби, при това на практика безплатно, като се изключи отделеното време, разбира се. Като стане плочката, ще пусна още снимки.

    ОтговорИзтриване
  21. Георги, относно "интернет чирака", речено- сторено :)
    Създадох раздел към Craft i-school в който раздел желаещите ще могат да публикуват своята работа директно.

    Благодаря ти за това че даде тласък това да стане факт. Такова нещо ми се мотаеше в главата от самото начало, но каточели все нямаше съмишленици.

    Разделът е с още работен дизайн и в последствие ще визията на двата раздела ще се оеднакви

    Ще се радвам ти да си първият който публикува своята работа там . Имаш официална от мен покана за това :)

    Адресът на раздела е :

    www.i-schoolroom.dimovengraving.com


    ОтговорИзтриване
  22. Няма да скрия, че съм поласкан от поканата!
    Благодаря! Нещо не можах да се справя с публикуването, предполагам, защото нямам акаунт в blogger. Но за това ще пиша на посочения мейл, за да не излизаме от темата тук.

    Междувременно пуснах новите неща пак в същия албум. И този път остана без концепция цялата работа, но наблегнах повече на обработката на дървото. Беше предварително намаслено, а след шлайфа навосъчено с нещо като руски лак с добавен мастикс. Казвам „нещо като“, защото пропорциите бяха по най-точния метод - окомерния. ;-)
    И тук „жицата“ е ръчно клепана, но трябва да кажа, че се държи доста по-различно от медта. Явно не става толкова хомогенна и на места се огъва непредсказуемо. Може би едно допълнително отгряване, за изравняване на вътрешните напрежения след наклепването няма да навреди. Или в крайна сметка да намеря начин да валцовам. Ще ми се обаче, да мога ръчно, защото усещам, че скоро ще искам променлива ширина на контура, която не знам как да постигна по друг начин.

    Междувременно попрочетох малко по въпроса и мисля да сменя техниката на правене на среза. Досега се опитвах да направя тесен и дълбок срез, поради което лентичката не влиза свободно в горния край и при зачукване подгъва ръба надолу и оставя следа наоколо. Сега ще се опитам да е по-плитък и по-широк в горния край. Другия проблем на среза, е че острието не може „да вземе завоя“ без да омачка всичко наоколо. Просто е прекалено голямо и може би трябва да търся други начини за извитите части.
    Следващото ще е на същото дърво (надявам се, че е дъб), но с друга форма. Стискай палци, че формата ще е по-сложна. Определено обаче ще е на сухо дърво, защото предното направо протече като почнах да го режа, а и беше доста омекнало.

    ОтговорИзтриване
  23. Публикувам тук пост от името на на Александър Динчев, който е срещнал някакъв проблем при публикуване на коментар:

    ------------------------------------------

    [ СНИМКА 1 ]

    Този мой първи опит е добър пример за лоша контурна инкрустация.
    За основа използвах изрезка от орех, уви в равнината на напречния срез (не посмях да ползвам читаво и правилно ориентирано парче дърво). Опитах да инкрустирам сребърна тел с кръгло сечение с диаметър 0.5 mm, тъй като не бях подготвен с валцована лентичка. Наложи се предварително с газова горелка да смекча телта, та да не пружинира при работа. За направа на V-образния канал първо си пригодих инструмент от опашката на счупено зъботехническо борче, с диаметър 2.35 mm. Инструментът прилича на права часовникарска отвертка:

    [ СНИМКА 2 ]

    и с него чрез последователни почуквания оформих канала по дължина. Явно обаче се е получил доста неравномерен по дълбочина, а и набиването на телта е било различно дълбоко. Това се вижда особено ясно след изпиляване в края на процеса - полученото сечение на телта е много неравномерно на повечето места.

    Изводите, които си правя:
    - необходим е наистина V-образен канал с постоянна дълбочина;
    - набиването на телта трябва да е по възможност на една и съща дълбочина в канала и с една и съща сила. Така разплескването на телта също ще е по-равномерно (него винаги го има в някаква степен).
    - по-удачно е да се работи с плоска лентичка, отколкото с тел с кръгло сечение, защото при повърхностно изравняване няма да се получат толкова големи разлики в широчината на инкрустирания материал, както е при използване на кръгло сечение;
    - с метал не се работи така лесно както с дърво :-)



    ОтговорИзтриване
  24. Колко е прекрасно да има хора като Евгений .....:)

    ОтговорИзтриване

1. Напишете Вашето мнение в предназначения за това прозорец
2. Изберете своя профил
3. Натиснете"Публикуване на коментара" -Готово! :)
---------------
Предварително можете да прегледате как ще изглежда с бутона "Визуализация"
Можете да използвате някои HTML маркери, например:
<b></b>, <i></i>, <a href=""></a>
---------------
За мнение или въпрос можете да ползвате също и стен вестника на блога