Стилът Рококо (Rococo) възниква в 20-те години на века като контрапункт на тежкия Барок. Разцветът му обхваща едва едно поколение. Ако трябва да се съпоставят, докато Барока е величествен, Рококото е финно и изящно.
Облеклото:
Мъжете по онова време са облечени в дрехи от най-фина материя. Дори палачът е с перука, сърменошита ливрея, и обувки с големи панделки
Женските одежди са от пищно орнаментиран брокат, тюл, най-фина дантела, силно пристегната талия.
Облеклото:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhWftYjkgCHoeFgume0dlWmcdKz5X5zD-fhUy3qIKeZibfEn7lzHx5B27CeyVyKr_BJlKVox_9IEgoHAQrUQZo8cVOoCl2vd4Dbx35KWkUe_rusUuP7RgRGRsOfJQWA8La0WDnrm7D7E0WH/s320/colorplate162-163.jpg)
Женските одежди са от пищно орнаментиран брокат, тюл, най-фина дантела, силно пристегната талия.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgMTbCmZXFjfbx-uqV8Kfa0z3s4tAaOZdwqOiLDL3K0RBtBHMOg0oKiHOK32r2s63W0y1aB6JhGItCZvHoktfvs17_MXFHFe8JkSZvmhVhTcrvT68FYmZE1g1jZmh0qHH_PTKlKCGQ7UUEy/s320/33_1715-23wigs.jpg)
Интериорът:
![](https://3.bp.blogspot.com/_rkOpJkJLIrU/TOEGAh-VPOI/AAAAAAAACg0/i_0GDSmCv_Y/s320/Concerts-room.jpg)
Същността и силата на стила е в пълния размах в прекрояването на вътрешното пространство, в напластяването на декоративните елементи. Вратите са изместени от средата на стените, прозорците са несиметрично групирани, Огромните огледала са средство и за увеличаване , мултиплексиране на обема. Това представлява същинска революция в общо взето симетричната естетика до този момент.
Тежките форми и цветове на барока се заменят с нежни игриви мотиви, обагрени в леки феерични тонове:
![](https://4.bp.blogspot.com/_rkOpJkJLIrU/TOPtQW3Zw0I/AAAAAAAAChw/GgSm_qKVfD8/s400/Gorgeous-Rococo-Furniture-i.jpg)
По това време и цветовете понякога са заменили точните си названия, като "цвят на изгубеното време", или "цветът на бедрото на изплашена нимфа"...
Оръжие и униформи:
Личните оръжия през тази епоха в общия случай , продължават да са рапирата и мускета
Ето и няколко примера от френската (1 и 2), испанската(3), и баварската(4) армии
Орнаментика:
Безусловно любим мотив са различните асиметрични стилизации наречени "рокайли"(фр. rocaille - раковина), от които идва и името на стила. С охота се ползват и всякакви вълнообразни и лакатушещи постройки на орнаментите. Картушите , алегориите, гротеските и хералдиката от този период са особено елегантни.
![](https://3.bp.blogspot.com/_rkOpJkJLIrU/TOkmZWN62NI/AAAAAAAACh8/FDW-IuR5fYo/s320/army.jpg)
Ето и няколко примера от френската (1 и 2), испанската(3), и баварската(4) армии
Орнаментика:
Безусловно любим мотив са различните асиметрични стилизации наречени "рокайли"(фр. rocaille - раковина), от които идва и името на стила. С охота се ползват и всякакви вълнообразни и лакатушещи постройки на орнаментите. Картушите , алегориите, гротеските и хералдиката от този период са особено елегантни.
Още рококо орнаменти:
Живопис:по-изявени художници във Франция са Франсоа Буше, Жан-Антоан Вато, Оноре Фрагонар и Никола Ланкре
видео с картини на Франсоа Буше и музика на Хайдн:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgkK0ifVW0thSctJZ-4yx5QSc9-A1TUzhyphenhyphen_KWoEsob1kIGVLYaKW3uEis4qzSmy-KevL11DraPKwM-ypzHzG375WOBRk9pxfz6NLnoWb5TtNu6BCqyUxhRhU2F53Gsyor44tUJxIe0cVoq4/s200/therien__and__co.jpg)
За майсторите каточели не съществуват ограничения във възможностите. Те с лекота пластифицират камъка, порцелана и дървото с ювелирна прецизност, и са в състояние да украсят всеки ъгъл с амури, нимфи и гирлянди с бисерни низове.
Целта на интериора рококо е чрез един крайно елегантен, пищен, разточителен лукс, да се затвърди и подчертае като непреодолима, дистанцията между аристокрацията , абсолютната монархия, и всичко останало. Рококо определено е най-кралския стил.
![](https://4.bp.blogspot.com/_rkOpJkJLIrU/TOEPuFZ4VbI/AAAAAAAAChY/J6i4q7XkwW4/s200/450px-Franz_Anton_Bustelli_.jpg)
- Във Франция стилът Рококо се нарича "стил Луи ХV (Людвик ХV)" (1715-1774) Тук той се отличава с прецизна изтънченост и аристократизъм на формите си.
- Австрийското рококо понякога носи името "стил Мария Терезия" (1740- 1780). То е с по-скромни форми.
- Немското рококо няма второ название. Отличава се с с по-обилни и пищно украсени форми.
- Английското рококо често е свързвано с майстора-мебелист Томас Чипендейл, и от там понякога го наричат "стил Чипендейл". То е своеобразно съчетание на френско рококо с английски барокови, готически и източноазиатски мотиви.
Страхотна статия, много ми помогна! Благодаря !
ОтговорИзтриванеРадвам се че статийката, при все че е с научнопопулярен и незадълбочен характер, е помогнала :)
ОтговорИзтриване