Този блог е страничен проект от официалния ми сайт. Тук можете да намерите съвети и уроци от моите занаяти и от опита на колеги, както и полезна информация(надявам се) за изкуството, стиловете, оръжията, бита на хората през различните епохи, друга информация, лични мои мнения и др.

Импрегниране и финиш на ловен приклад





Ще представя моята технология на импрегниране и финиш на ловен приклад. Самата методика е класическа, с естествени материали и  приложима в домашни условия.


Още в началото ще внеса уточнение, че моята работа по този приклад е само финишът. Самият приклад и украсата са дело на други майстори.
Избрах точно него обаче, заради чистата цялостна площ, която при мен е насечена от големи или по-малки зони с дърворезба.
Този пример е по-близък до общия случай.



А ето я и технологията в отделни стъпки:

1. Заглаждаме много добре повърхностите на приклада, шкурки 240,  320,  400, 600
 


2. Обмазваме многократно с ленено масло и полираме до 2000 .

Добре е тази операция да се повтаря поне 4-5 дни

Може да се приложи подгряване с въздушна струя 80°С

Внимание! : Маслото може да се нагрее до много висока температура и може да изгори сериозно ръката Ви . Бъдете внимателни!

 
3. Байц. В случая това е класически  водо и спиртно разтворим орехов байц. След него отново полираме.
 4. Започваме навосъчаването. Може да се използва класическата смес восък-терпентин-клей, но може да се ползва и готова смес. В случая е използвана смес на пчелен и карнаубски восък.

Предварително подгряваме с гореща струя въздух 80°С за да се отворят порите. На снимката се вижда как са образували "кладенчета", които запълваме многократно с восък.

Внимание! : При нагряване със въздушна струя, восъкът се нагрява най- бързо и може да изгори ръката Ви . Бъдете внимателни!

 

След пропитката и отстраняване на излишния восък, прикладът е импрегниран
 

Но обработката продължава...

 
 5. Следва обработка с финишно масло. Ще свърши добра работа всяко бързо полимеризиращо масло тип Danish Oil . Различните производители работят с различни пропорции, но в общи линии всичко се свежда до смес от ленено и тунгово масло, + сикативи и есенции.
В случая се ползва Тру Ойл ( Tru Oil ) , така нашумялото масло напоследък (бих допълнил- нищо ново под слънцето...).

Нанасяме с кръгообразни движения  маслото. Изчакваме да изсъхне и полираме със стоманена вълна 0000
Внимание! : Полирането трябва да става много нежно, без грубост и натиск, защото рискуваме да отнемем и полезните наноси. Ако това се случи- Go to т. 2

След неколкократно повторение на процедурата, прикладът изглежда така:
 Освен цялостната запечатка, са запълнени и порите(снимката горе).

Ако има още незапълнени пори, прилагаме на тези места порозапълнител.

Така третиран, прикладът е достатъчно импрегниран и готов за употреба.
Много от майсторите биха  спрeли до тук, но не и ние


6.  За да завършим окончателно нашия финиш, и да изкараме всичките прелести на дървото, ще се наложи да приложим шеллакова политура или така наречената french polish:

 Този лак се втрива с бала или парцалче, а не с четка, както пише на етикетите на някои готови политури.

 Шеллаковата политура е сложен непрекъснат  процес с много нюанси, и за него ще има специална публикация. На този етап ще напиша че при нанасянето трябва да се появяват така наречените "лазове" - бързосъхнеща диря, която изпарява непосредствено след ръката ни. Колкото лазовете са по-тънки и многобройни, толкова политурата ще стане по-фина и качествена.  Ако нямате опит с тази политура, добре е да  се упражните на някаква странична летва и след това на приклада.

 Когато приключи политурата , заедно с фладера на дървото, за съжаление изпъкват и всякакви драскотини в материала, натъртвания , неравности и други дефекти. 
Ако се появят такива- Go to т.1

Прикладът е готов и окончателно импрегниран:
 
Всички тези процедури не са покритие, което да нанесете (пръснете) и да забравите. То изисква  грижа и поддръжка, която се изразява в регулярно обмазване и подхранване с ленено или друго за тази цел масло.

Докосването и прикладването на оръжие с  такова покритие обаче е много приятно и запомнящо се изживяване , а фладерът е изключително и отчетливо подчертан в меки кехлибарени отенъци:



Ето пример от друг приклад:

И още един пример за разлика след прилагане на french polish:

 

Внимание! : След всяка операция изхвърляйте използваните парцали, тъй като полимеризацията на маслата по тях продължава, често придружена със загряване, и това ги прави леснозапалими.
 

Още по темата ->  в коментарите  по-надолу

 


Това беше. Наслука !






23 коментара:

  1. много полезна статия Гена . благодаря

    ОтговорИзтриване
  2. Евгени, радвам се, че успях да ти стисна ръката на изложението април тази година. Чудесна работа, супер ръководство.
    Голямо благодаря

    ОтговорИзтриване
  3. Чудесна статия! Големи благодарности и от мен.

    ОтговорИзтриване
  4. Получих запитване по e-mail и реших че ще е по-добре да отговоря тук.

    Въпросът беше "защо има дублиране на маслата?"

    Защо ползваме масла, восък и шеллак - за да запазим в повърхностния слой съотношението и триединството "масло/восък/смола" - естествените импрегнанти, които се съдържат във всяка дървесина

    -------------------------------------
    Обработка с ленено масло(Точка 2):
    -------------------------------------
    Тук обработка е с да го наречем "бавно" масло.
    На този етап се цели просмукване и насищане на повърхностния слой с масло. Целта е маслото да не полимеризира бързо, а да има време и да попие колкото може по-навътре, като все пак в последствие да "втвърди"

    -------------------------------------
    Обработка с восък(Точка 4):
    -------------------------------------
    Обработката с восък е с цел, освен още една стъпка към импрегнирането, също и така запазване по някакъв начин на баланса, упоменат по-горе.
    Освен това, ако в пастата има пчелен клей, то той играе ролята на дезинфектор и убива всякакви микроорганизми и микози, които са се загнездили в порите, и за тях лененото масло е хранителна среда за развитие.
    Не че от маслото непременно ще се появят такива неприятности, но чисто теоретично е възможно да се появят такива процеси.


    -------------------------------------
    Обработка с бълзо масло(Точка 5):
    -------------------------------------
    С употребата на "бързи" масла се цели единствено пестене на време.
    Ако имаме време и се прилага многократно обмазване с ленено масло , сушене и полир, става най-добре.
    Процесът на качествено и трайно изграждане на маслен слой обаче е много бавен. Holland & Holland и Purdey , при все че разполагат с мощни UV халета , качествени и бързи сикативи , правят това за 6 -10 седмици.
    Именно това налага ползването на "бързи" масла

    -------------------------------------
    Обработка с лак(Точка 6):
    -------------------------------------
    От всичко писано до тук става ясно кое налага неговото ползване.
    Използването на този лак има и доста яростни противници, но до сега не съм чул достатъчно обосновани аргументи.
    В общи линии зад това стои факта, че за да има смисъл от него, този финиш трябва да се направи добре, а това не е по силите и уменията на всеки.

    ОтговорИзтриване
  5. Здравей Евгени, благодаря за ръководството. Имам и въпрос - какво е приблизителното съотношение клей/терпентин/восък?

    ОтговорИзтриване
  6. Здравей biolander,
    Различни са пропорциите между восъка и терпентина, и най-често варират от:

    восък-терпентин --> 2:1 през 1:1 до 1:2

    в зависимост от предпочитанията ни пастата може да бъде по-гъста или по-рядка.

    -------------------------------------------
    Приготвяне на восъчната паста:
    -------------------------------------------

    1. Настъргва се восъкът на ренде и се стапя в метален съд на водна баня(може и без водна баня, като се внимава да не заври).

    а) Може към стопилката да се прибави настърган карнаубски восък в съотношение - на 10 части восък- 1 или 2 части карнауба.

    б) Прибавя се по желание и клей, пак около 10 части восък, 1 или 2 части клей

    в) Някои майстори прибавят и до 25% колофон, но аз не го правя.

    2. След това , бъркайки, прибавяме терпентина и изключваме котлона.

    При изстиване се получава паста, чиято консистенция можем да регулираме, съответно с добавяне на восък или терпентин. Аз обичам да работя с паста , малко по-гъста от вазелин.

    Това са само примерни метод и пропорции.
    Всеки майстор би променил или добавил нещо.


    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Само да доуточня някои неща които съм пропуснал да напиша в горния коментар:

      в т. б) става въпрос за пчелен клей

      в т. 2. за избягване на острия характерен мирис на натуралния , може да се исползва минерален терпентин - white spirit . Лично аз обаче ползвам натурален.

      Освен всичко, към пастата може да се прибави есенция (на базата на етеричните масла) по избор, да речем лимонена есенция, жасмин, портокалово масло или др.

      Изтриване
    2. Благодаря Евгени, супер изчерпвателен отговор. Заемам се....

      Изтриване
  7. Георги Корчев25 март 2013 г., 21:59 ч.

    Здравей Евгени,
    Започнах и аз да обработвам реновирания си приклад по описаната от теб процедура. Но (почти буквално), ми изплуваха няколко въпроса.
    След второто-третото намазване с ленено масло, дървото почти спря да поема, с изключение на напречните на влакната сечения. Реших да го нагрея и тогава стана интересното. Дървото и при най-малкото повишаване на температурата, започва да се "поти". Дори в момента е на радиатора (не повече от 45оС) и от контактната страна е мокро. Това значи, че повече масло не му е нужно ...или?
    Мислиш ли че е възможно восъкът и клея да се разредят със спирт? Или терпентина също има консервиращи и импрегниращи свойства?
    И последно. Tru Oil-а от БГ ли го купи или поръчва от Ибей?
    Предварително благодаря за помощта!

    ОтговорИзтриване
  8. Здравей Георги,

    Ще разделя своя отговор на части :


    -------------------------------------
    цитат:
    ... дървото почти спря да поема, с изключение на напречните на влакната сечения. Реших да го нагрея и тогава стана интересното. Дървото и при най-малкото повишаване на температурата, започва да се "поти". Дори в момента е на радиатора (не повече от 45оС) и от контактната страна е мокро. Това значи, че повече масло не му е нужно ...или? ...

    -------------------------------------

    Това е нормално.
    Маслото , още не полимеризирало, при загряване "избива".

    Това че не може да поеме повече масло не означава че дървесината се е наситила изцяло, а че на този етап порите не могат да поемат повече. След известно време лененото масло в повърхностния слой се просмуква в дълбочина и "освобождава" място за ново.

    Въпрос на избор , аз лично преминавам към следваща стъпка, когато горния слой се насити.

    За този етап писах малко по-нагоре (тук) в "Обработка с ленено масло(Точка 2):"


    ***

    -------------------------------------
    цитат:
    ...Мислиш ли че е възможно восъкът и клея да се разредят със спирт? Или терпентина също има консервиращи и импрегниращи свойства?...

    -------------------------------------

    Всички тези съставки наистина са разтворими и в спирт, така че не би трябвало да е проблем да се изготви пастата и със спирт.

    Мисля обаче че спирта прекалено бързо ще изпарява и пастата ще "втвърдява" на повърхността като кора .
    Разбира се с последващо загряване може да се получи добре.

    Тук не говоря от личен опит, просто предполагам.

    А терпентина, освен че е разтворител, в своята същтност е масло (даже е правилно да се нарича не терпентин, а терпентиново масло).

    За това все пак моето предпочитание е да исползвам именно него.


    ***

    -------------------------------------
    цитат:
    ... Tru Oil-а от БГ ли го купи или поръчва от Ибей? ... ...

    -------------------------------------

    Tru Oil може да има вече и у нас, аз лично моето масло го купувам от тук

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Георги Корчев13 април 2013 г., 21:38 ч.

      Евгени, благодаря за изчерпателния отговор.
      Намерих терпентиново масло, восък и прополис имам неограничени количества, така че минавам на следващия етап. Мисля към сместа да добавя по малко "сакъз" и тамян - четох че имат доста свойства, а и за аромат ;-)

      Изтриване
  9. иван иванов17 май 2013 г., 0:24 ч.

    Да благодаря на г-н Димов за подробното обяснение и за информация на хората решили за пробват технологията, да добавя, че карнаубски восък успях да намеря от тук
    http://www.fartt.com. в раздел "Балсами, масла, восъци, разтворители, почистващи материали."

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря за линка, не веднъж съм влизал в този сайт, но не съм засичал че имат този продукт.

      Повтарям линка вече като активен (с директна връзка):
      http://www.fartt.com./catalog.html


      Ето и още един линк, от който може да се поръча карнаубски восък:
      http://knivesworld.net/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=127&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=25&lang=bg&vmcchk=1&Itemid=25

      Изтриване
    2. Евгени,обеща отдавна да напишеш по -подробна статия за шеллака. Айде ,че ми се изчака чакането :)
      Поздрави Иван от Полша

      Изтриване
  10. Ще Иване :) Ще!
    Но не знам кога ще заделя време за това, уви. Ако знаеш колко "суров материал" съм натрупал на разни теми, и ей така, стои си ...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ако бях Гоготату щях да ти кажа "ми, айде сготви го тоя суров материал" :)
      Иван

      Изтриване
    2. :)
      Иване, можеш да се присъединиш към седмичните видеоразговори , дето ги правим в съседния раздел
      С повече от участниците се знаете

      Можеш да разбереш как става от тук

      Изтриване
  11. Това импрегниране, което тук ни показвате е удивително. До този момент не си давах сметка, колко е трудно да постигне един подобен вид на дървото, което да запази своята естествена красота преди всичко и да бъде качествено още много дълги години на пред.Радвам, се че ни показвате тази технология. На вилата ни имаме доста дървени мебели и дори преградите по стълбищата са от естествено дърво.Вече знам, че е по - добре да използваме тази технология, пред това да купим нови.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Качествен Фаянс ,както е написал и подчертал Евгени този финиш не е да го нанесеш/пръснеш и да забравиш за него ,иска си подръжка. Помисли си добре имаш ли време да полираш някъв гардероб на вилата ? Работа за целия китайски народ в дни ,да не кажа седмици :)

      Изтриване
  12. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  13. Здравей, Евгени, извинявам се, че пускам коментар 3 години по-късно, но все пак: виждам, че в т.2 нанасяш лененото масло, а в т.3 нанасяш байц. Винаги съм мислел (а и така го правя) че първо се нанася байца, а след това маслата, като презумпцията ми е, че по този начин ще се запечата и цветът. Освен това след маслото попивателната способност на дървото ще е по-малка (предполагам). Нямам спомен да съм го чел някъде, по-скоро съм го правил така по интуиция. Има ли някаква специална причина да се нанася първо масло, а след това байц?

    Единственото, за което се сещам е, че при нанасяне на по-тъмен байц върху по-светла дървесина при нанасяне на байц върху срезове напречно на влакната на дървесината, материалът поема по-голямо количество и по-надълбоко и става по-тъмно в сравнение с местата надлъжно на влакната, вероятно при байцване след една-две ръце масло този ефект ще бъде минимизиран.

    ОтговорИзтриване

1. Напишете Вашето мнение в предназначения за това прозорец
2. Изберете своя профил
3. Натиснете"Публикуване на коментара" -Готово! :)
---------------
Предварително можете да прегледате как ще изглежда с бутона "Визуализация"
Можете да използвате някои HTML маркери, например:
<b></b>, <i></i>, <a href=""></a>
---------------
За мнение или въпрос можете да ползвате също и стен вестника на блога